søndag 28. august 2011

I gamle dager

Jeg har alltid vært glad i gamle dager, og i gamle ting. Jeg elsker å lete etter spennende ting på mormors og oldemors loft. Opp gjennom årene har jeg fått litt forskellig.

Denne kisten som du kan se litt lengre ned, fikk jeg av mamma. Som hun igjen arvet av mormor og morfar. Jeg syntes den er kjempefin, og jeg er redd for den. Men etter at vi flyttet til huset vårt, har jeg ikke funnet noen optimal plass til den. Den havnet i gangen da vi flyttet inn, og siden har den stått der.... Men i dag skulle jeg flytte den inn på stua, og skulle bare sjekke hva jeg hadde lagt oppi. Og der, var de; strikkepinnene jeg har lett sånn etter! De beste strikkepinnene, på en halvstrikket vott jeg begynte på en junidag for to år siden. En juni dag ja... Her på Sunnmøre var det nemlig iskaldt å være mamma på sidelinjen, på fotballcup i juni! Og siden det var sommer, så kom jeg ikke lengre....  Som jeg har lett etter de strikkepinnene! He he...

















Nå er jo snart høsten her, og denne gangen har jeg planer om å gjøre de ferdig også!
Jeg fant en pose til i kisten, og den har nok lagt der lenge...
































Kisten er fra 1841, og jeg vet faktisk ikke hvem det har vært sin. Men det står R.R.D på den tror jeg, og jeg tror jeg hadde en tipp tipp tipp oldemor som hetter Rakel, og hun må ha vært født på den tiden. En burde jo drevet med litt slektforskning, men det har jeg da ikke gjort. Husker bare det mormor fortalte meg, for da jeg var lita måtte hun alltid fortelle fra gamle dager. Det var det koseligste jeg visste, når hun fortalte om når hun var barn og tiden før det.....

Inni kisten i en pose, fant jeg mange gamle hekla duker, lommetørkler og en nattkjole. Alt var brodert og håndlaget selvsagt, jeg har noen forfedre som har vært flinke med nål og tråd. Hva skal en gjøre med slike ting. Noe har jo hull etter slitasje og elde, men noe er fint. Nattkjolen er brodert i blant annet engelsk søm tror jeg, og den har en gang vært helt nydelig! Har lyst til å vaske den, men vet ikke om jeg tør. Den er nemlig gulnet på forstykket, og det er sikkert umulig å få bort.


















På ermet her er det sydd bisesøm for hånd tror jeg, kan se slik ut iallefall. Og det er mange fine broderte detaljer som jeg ikke klarer å få med på bildet dessverre.
Lommetørklene er i silke, det ene har nok vært oldefar sitt. For han hette Magnus, og det er brodert en M i det ene hjørnet. Det ene er dessverre et lite hull i...


































Det siste lommetørklet jeg fant, er ikke i silke. Men fint er det likevel. Til konfirmasjonen står det, lurer på hvem det har vært sitt. Kanten rundt var nydelig syntes jeg!
Nå skal jeg fortsette å sy litt jeg, slik ser det ut på stua i mi i dag:


















Da er det snart klart for en ny uke, og den må jeg bruke til å sy en god del. Har slappet litt for mye av i helga. Men det var jammen deilig det også.....
Ha en fin uke!

2 kommentarer:

Filippa sa...

Gamle skatte er uvurderlige. Den kisten din var kjempefin, den fortjener en hedersplass. Så godt du fant igjen strikkepinnene dine, sånne votter holder jeg også på med. Gleder meg til å se hva du skal sy av de lekre stoffene. Ha en fin uke. Klem fra Bente

Hanne Marthe sa...

så arti! gøy å finne igjen gamle ting en nesten har glemt=) va veldi flott det til konfirmanten ja;)
har du fått sydd masse eller? her går d seint, siden vi har vært syke alle mann, men fått gjort litt, å satsa på å gjør en del i helga=)